Center för ansvarsfull utbildnings-teknologi
Institution för tillämpad IT, Göteborgs universitet
Institution för tillämpad IT, Göteborgs universitet
Center för ansvarsfull utbildningsteknologi är en av de största forskargrupperna som fokuserar på utbildningsteknologi i Norden och en betydande röst inom det internationella fältet för informationsteknologi och lärande. Medlemmarna studerar hur informationsteknologi omvandlar lärande, utbildning och kunskapsskapande i individuella, organisatoriska och samhälleliga sammanhang. Genom att integrera forskning med utbildningsaktiviteter säkerställer CREDtech att insikterna har påverkan på policy och praxis inom skola, högre utbildning, professionell utveckling och livslångt lärande.
Många av de utmaningar som utbildningssystemet står inför, såsom lärarbrist, ökad efterfrågan och ojämlika resultat, skulle kunna underlättas genom teknologiska lösningar. Men hur en lösning är utformad och integrerad, samt när den används, avgör om den hjälper eller förvärrar situationen. På crEDtech tar vi kritiska, praktiska och designinriktade perspektiv i vår forskning för att informera om hur framväxande teknologier, som artificiell intelligens, på ett ansvarsfullt sätt kan ta itu med de stora utmaningar som skolväsendet, högre utbildning, professionell utveckling och livslångt lärande står inför.
Nästan alla EU-länder förutspår betydande lärarbrist fram till 2035 på alla utbildningsnivåer. Redan i Sverige saknar nästan 30 % av dem som undervisar i grundskolan behörighet. (Education & Training Monitor 2023).
De senaste åren har en trend mot ökad efterfrågan på livslångt lärande setts inom EU. År 2021 rapporterade nästan 35 % av vuxna i Sverige nyligen deltagande i aktiviteter för livslångt lärande, upp från 26 % år 2011. (Eurostat 2021).
Andelen underprestation ökar. Vid en jämförelse av resultaten från 2012 och 2022 ser vi att skillnaderna i utbildningsresultat och antalet elever med särskilda behov ökar i Sverige. (Comparative analysis of PISA, 2024).
Taktet för teknologisk innovation är snabbt, med nya utbildningsteknologier som ständigt dyker upp medan andra tappar i popularitet. På CREDtech sätter vi teknologisk innovation i kontext genom att förstå de historiska processer som har lett fram till de senaste innovationerna. Vår inriktning ligger på att producera kunskap i förhållande till de utvecklings- och tillämpningslinjer som är mest relevanta för utbildning, såsom teknologier för automatisering, skala, simulering och närvaro.
Etablerat år 2010, Göteborg Knowledge Lab är en plattform för utvecklingsarbete inriktat på utbildningsdesign. Arbetet sker delvis i samarbete med skolor i regionen, men fokuserar främst på utbildningsverksamhet vid universitetet. Förutom att arbeta med utvecklingsorienterade projekt är Knowledge Lab också en viktig resurs för forskningen inom CREDtech.
Professor i tillämpad IT med inriktning mot utbildningsvetenskap
Professor i informatik med inriktning mot lärande
Docent i pedagogik
Docent i tillämpad IT med inriktning mot utbildningsvetenskap
Docent i informatik
Lektor i tillämpad IT med inriktning mot utbildningsvetenskap
Institutionen för tillämpad IT
Göteborgs universitet
Sverige