GRADE-research Consortium Symposium – 7–8 maj, Göteborg
GRADE-forskningskonsortiet samlas i Göteborg den 7–8 maj 2025 för ett symposium med fokus på att inspirera framtida forskning om kopplingen mellan stora samhällsutmaningar inom utbildning och lärande, och digital teknik.
Målet med mötet är att formulera våra stora utmaningar – Grand Challenges – vad vi bör eller kan göra för att möta dem, samt hur vi kan organisera våra gemensamma insatser. Dessa frågor kommer vi att utforska genom en kombination av individuella och kollektiva aktiviteter, inspirerade av engagerande föredragshållare. Du finner programmet nedan, samt genom att klicka på PhD/alumniprogram eller Symposiumprogram.
Resultaten från dessa två dagar kommer att ligga till grund för framtida:
Symposiumteman
Doktorandkurser
Inbjudna gäster
Forskningsbesök i andra miljöer
Ett specialnummer om GRADE och stora samhällsutmaningar
Det material som tas fram kommer att fungera som en gemensam resurs för alla deltagare i framtida skrivande, ansökningar och relaterat arbete.
Frågor eller praktiska funderingar? Välkommen att kontakta symposieorganisatören:
Marcus Kristensen, förnamn.efternamn@ait.gu.se
Du hittar hela programmet här. Vänligen läs följande litteratur i förväg: Hrastinski m. fl. - 2019 - Critical Imaginaries and Reflections on Artificial Intelligence and Robots in Postdigital K-12 Education
12.45 Doktorand-/Alumnspecifikt event, startar med lunch (Archies, entréplan)
13.45 Välkomsthälsning och introduktion (Caspar Ghost, 3:e våningen)
14.00 Förberedande grupparbete
15.00 Fika och gruppincheckning
15.15 Seminarium – "Hot seat"-diskussion
17.15 Gruppreflektion
20.30 Middag (Gogogaga, 26:e våningen)
Du hittar hela programmet för symposiet här
Tema morgon: Symposiet svarar på de senaste utvärderingarna (Vetenskapsrådet) som identifierar en brist på forskning bortom begränsade empiriska, beskrivande och utvärderande studier. För att vara relevant behöver vi forskning som adresserar Grand Challenges.
09.00 Introduktion of tyst minut / in memoriam: Lars
09.15 Keynote - Gerhard Fischer (University of Colorado Boulder)
09.35 Postcard from the future of GRADE
10.30 Fika och gruppincheckning
10.50 Brainstorming
12.00 Virtual 'gallery walk'
12.30 Sammanfattning och diskussion av brainstorming
13.00 Lunch (Archie's, entréplan
Tema efter lunch: Grand Challenges - Fortsättning på det kollektiva samtalet
14.00 Grand Challenges – Formulerat av GRADE-alumner och doktorander – koordinerat av Charlotte Arkenback-Sundström
14.30 Sorting, grouping and naming
15.15 Fika
15.45 Grand Challenges - Som formulkerat av GRADE-styrelsen – Jimmy Jaldemark, Lena Pareto, Stefan Hrastinski & Ylva Lindberg
16.15 Plenarsamtal om Grand Challenges som lyfts under dagen
17.00 Crowdsourcing written reflections on Grand Challenges
17.30 Egen tid
20.00 Middag (Archie's, entréplan)
Tema för dagen: Tillvägagångssätt – Symposiet bygger vidare på vårt arbete med att formulera Grand Challenges och utveckla tillvägagångssätt för att hantera dem genom vår forskning.
09.00 Keynote - Jo Tondeur (Vrije Universiteit Brussel)
09.30 Selecting Grand Challenges to work with
10.45 Fika
11.15 Formulating Grand Challenge approaches
12.00 Presentation of Grand Challenges/Approaches
12.50 Sammanfattning
13.00 Lunch - slutpunkt för symposiet (Archie's, entréplan)
Design Implications Addressing Grand Challenges for Rethinking Learning, Teaching, and Collaborating in the Age of AI
Grand Challenges are ambitious, complex, urgent, and socially significant problems that require collaborative, interdisciplinary, and long-term efforts to solve. They have transformative potential to yield systemic change and innovation and have been articulated and explored in many disciplines (including health, environment, democracy; a specific example being the Sustainable Development Goals (SDGs) by the United Nations).
My remarks will be focused on Grand Challenges for “Rethinking Learning, Teaching, and Collaborating". I will
Identify problems (e.g.: wicked problems, Rethinking Education in the AI Age) that require grand challenge approaches and
Describe specific contexts illustrating their potential (e.g.: quality of life, lifelong learning, meta-design, critical thinking) and their pitfalls e.g.: being too vague, overemphasizing technical solutions).
I will describe design implications and actionable design principles that can contribute and inspire future research directions of the GRADE Research Consortium.
Teachers and Machines: Is Something New Happening
In the fast-evolving landscape of educational technology, the introduction of new artificial intelligence (AI) has sparked both excitement and concern. This keynote explores the interaction between teachers and AI advancements, focusing not only on the feasibility of these tools but also on the broader context, vision, and strategic planning required for their meaningful integration into future educational practice. The talk aims to provide a perspective that empowers teachers in selecting and implementing AI-enabled technologies.
PhD Students and Alumni Insight
Coordinator: Charlotte Arkenback-Sundström
Panel Discussion with the GRADE Board
The panelists will deliberate and discuss ways forward, highlighting innovative approaches and collaborative strategies
Panelists: Jimmy Jaldemark, Lena Pareto, Stefan Hrastinski & Ylva Lindberg
GRADE Research Consortium Symposium hålls i Göteborg, med både boende och själva evenemanget på Jacy’z Hotel & Resort, beläget på Drakegatan 10, 412 50 Göteborg
Hotellet ligger cirka 20 minuters promenad från Göteborgs centralstation. För dig som reser med kollektivtrafik (Västtrafik) finns följande alternativ från Drottningtorget (precis utanför centralstationen):
Spårvagn 1 till Ullevi norra (ca 700 meter från hotellet)
Spårvagn 2 eller 3 till Ullevi södra (ca 700 meter från hotellet)
Buss 60 till Ullevi norra (ca 550 meter från hotellet)